Blää :d

*damdamdadam damdamdadam*

Nu kommer det efterlängtade inlägget :D Tänkte berätta hur det gick på tävlingen i Heby från i lördags :)

Jag startade LA och Msv A med Ogge. Han var sjukt fin, lydig, vändbar osvosv !

LA, 1m, ackumulator:

När jag red fram i det ena ridhuset så var han sjukt lydig, försökte att hålla samma tempo hela tiden, i alla gångarterna. Funkade super och sen när jag galopperat lite så gick vi till framhoppningen. Hoppade typ två språng på 'lilla' sen två gånger på räcket och två gånger på oxern. Innan jag jag ut ville jag även pröva att göra en snäv sväng på räcket och det funkade super.
Väl inne på banan var han också lika lydig. Sen när jag red mot första hindret, en liten oxer så kom jag helt rätt, möjligtvis lite stort och då hoppade han av ganska stort, och river bakbommen. -1 poäng alltså... Men jag bryr mig inte om det, utan rider precis som jag tänkt mot tvåan, även det en oxer. Har ett ganska högt tempo och vänder ganska snävt, kommer helt rätt och likaså på tvåan, högt tempo och vänder snävt. Nu är det ett räcke, men kommer helt rätt på den. Efter den är det ett nytt räcke, ganska svår sväng. Ökar tempot ännu mer och vänder snävt, funkar super, kommer helt rätt igen. Nu är det en raksträcka där alla typ tog 5 galoppsprång mot en oxer, nummer 5. Ogge han ökar och klipper den på 4 galoppsprång... Fortsätter i mitt höga tempo och nästa hinder, nummer sex är en oxer. Tar lite större väg mot den och kommer lite stort på den men Ogge hoppar bara bättre då, om han är vaken det vill säga ;) Efter den är det två räcken(Om jag minns rätt, första var iaf ett räcke) med en linje på ?? antal galoppsprång. Kommer inte ihåg men där kommer vi helt rätt. Ogge hoppar jätte fint på båda. Sen efter är det två hinder kvar, nian och jokern(eller tian). Nian är en trippelbarr, Ogge har en liten tendens att ALLTID hoppa av stort på dem, och så gjorde han även nu. Men han klarar det och sen kommer jokern, en vågad planka med en vattenmatta under. Har lite högt tempo men Ogge trampar om och tar i, han tar alltid i mer på plank, och går därför i mål på 64 av 65 poäng. Har dessutom den snabbaste tiden under dagen, men hela 5 sekunder.... Lite surt att riva första, men är så sjukt nöjd ! Första gången jag verkligen ökar och svänger snävt ! Min Kung <3


Igga mitt ansikte x) Bilden är från trippelbarren i La, tagen av Roland Thunholm, som ni ser (;


Msv A, 1.2m, två faser:


Till Msv A red jag fram på ungefär samma sätt. Han var lika lydig, lite piggare men inte stark. Hoppade fram likadant, två gånger på lilla men tre gånger på räcket och tre gånger på oxern. Brukar alltid hoppa fram så att först är räcket lågt, sen typ 1m - 1.1m och därefter 1.2m :) Oxern brukar vi hoppa 2-3 gånger beroende på. Första gången så är det rätt höjd ibak, men ganska lågt ifram typ 1m bara, så det blir ett riktigt stigsprång ;) Sen höjer vi i fram och då hoppar jag en gång. Är jag inte nöjd hoppar jag en gång till, men oftast brukar jag nöja mig med två språng.
Innan jag gick in på banan var jag ganska nervös. Har varit det inför varje msv a nu på sistone... Måste försöka tänka på att ha kul, och inte lägga sån stor press på mig själv... Men gick iallafall in på banan och Ogge kändes fin, vilket gjorde att den mesta nervositeten släppte, men lite nervös ska man alltid vara ;)
Började galoppera och red mot ettan. Kom bra mot, la på spöt lite på bogen för att han skulle lyfta på tassarna, han brukar nämligen alltid känna på de två första hindrena, bara för att se hur högt han behöver hoppa x) Men han lyfte glatt på benen och tvåan var en oxer (Om jag minns rätt...) som låg på en linje till trean, ett räcke. Han hoppade fint på båda och sen var det trekombinationen. 4a,b & c. Räcke, räcke, oxer. Han hoppade in fint, utan att tveka. Jag hade dock satt upp ett lite högt tempo + att jag glömde räta upp mig. Så vi rev b. efter det kom ett räcke som låg på kortsidan, lite halvklurig sväng. Kom helt fel och så lämnar jag bara Ogge att klara det själv, så vi lyckas peta den också.... *suck* men efter den kom en trippelbarr. Han hoppar av ENORMT och jag dyker som tusan. Hehehhe (a) Men över den är vi felfri. Sen kommer sjuan, en ganska maxad oxer i höjd. Inte så bred. Men jag trodde Ogge skulle hoppa av stort, och lättar ur sadeln. Ogge hade tänkt att ta ett galoppsprång till, min hjälte till häst försökte hoppa av, men han lyckades inte med mig hängandes runt öronen, så han räddade båda genom att stanna. Eller aah, han typ gjorde en försiktig halt och jag flög av.... Men han är kung ändå, kände verkligen att han försökte hoppa av. Sen så stannar han aldrig, möjligtvis så smiter han förbi, men aldrig att han stannar.

Men är iaf sjukt nöjd, då hästen var GRYM i båda klasserna :D


Trean i Msv A :)


Sexan, trippelbarren. Som ni ser dyker jag väldigt mycket x) Men hoppa, det kan han ;)

Nu fick ni en liten update från helgen ! Ska även skriva ett inlägg om hur det gick på träningen för Ann Liwing i tisdags. Men ska städa lite i huset, så efter det kommer det inlägget ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0