Dag 1, Träning för Louise Haaga

Pass 2. Markarbete

 

 

Övning 2

Övning 1.

Vi började passet med att få hästarna mjuka och följsamma med en övning som kan jämföras med diagonalslutan, vi skrittade på en volt(Utanför bommarna som är vid den röda linjen) och hade bakdelen mot bommarna, halsen böjd åt det varvet vi gick i och så skulle hästen bara gå rakt åt sidan.

Nagar var väldigt duktig på det, glömde dock lite fart ibland vilket gjorde allt lite segt, vilket inte var meningen. Efter denna övning var travade och galopperade vi med lite fart och ganska kravlöst, allt för att få hästarna aktiva i bak! Självklart skulle de inte går ur formen enormt men det var inte formen som var det viktiga i denna övning, utan bara att få hästarna att bli aktiva!

 

Övning 2.

Efter detta så travade vi över travbommarna (Gröna cirkeln) vi fick göra detta tills hästarna var avslappnade och gick fint och utan problem över bommarna. Därefter bytte vi varv och gjorde lika dant där. Efter traven så var det dags för att hoppa galoppserien, som var lite utav en studs på böjt spår.(röda cirkeln) Detta gjordes i båda varven.

 

 

 

 

 

Övning 3

Som avslutning fick jag träna på att galoppera ur sväng, (det röda) och börja plocka ihop hästen emot hindret, (det blåa) inte innan svängen som man gärna gör annars. Fick göra detta ett litet tag, men kändes som det släppte lite på slutet.

Jag sitter ju gärna och backar Nagar mot hinder, men med den sista övningen fick jag verkligen lite koll på mig själv, även fast jag plockade ihop Nagar innan hindrena så var det ändå en aktiv galopp jag hade kvar och jag fick med mig honom uppåt, inte bara bakåt som det lätt blir annars.

 

Jag tycker detta pass var mycket lärorikt för både mig och Nagar, jag fick släppa lös lite och inte vara ett sådant kontrollfreak mot hindrena, det hjälper ändå inte, och Nagar lärde sig att börja vänta lite mot hindrena, vilket är ett långsiktigtmål med honom, tror tyvärr det kan ta lite tid men det är absolut värt väntan! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0